Alla nyheter

Sommaren och Covid-19

⛵️ Information till alla lägerdeltagare i sommar ⛵️

Sommaren är i antågande och ni undrar säkert hur det blir med de läger som är inbokade. Precis som andra klubbar och verksamheter behöver även vi se över vår verksamhet med anledning av den allmänna smittspridningen av coronaviruset. Vår förhoppning är att kunna genomföra våra planerade läger i sommar, och det går fortfarande jättebra att anmäla sig till läger, men det är möjligt att vi behöver göra vissa förändringar i upplägget. Det kan också vara så att vi behöver ställa in helt, beroende på utveckling och rekommendationer/direktiv. SSS följer noga de rekommendationer som utfärdas av Folkhälsomyndigheten, Riksidrottsförbundet och Svenska Seglarförbundet och det viktigaste är att det är säkert för våra deltagare och ledare. Just nu har vi egentligen ingen ny information att ge er inför sommaren, utan vi vill bara meddela er att vi håller på och funderar på möjliga lösningar för att göra det så bra som möjligt och vi kommer hålla er uppdaterade. Är det så att ni har egna idéer, hör gärna av er till oss på mejl eller DM! Vi hoppas på förståelse men tror att alla är införstådda i situationens allvar.

Tveka inte att kontakta oss om det uppstår frågor kring ovanstående (eller annat som har med lägren att göra).

Information inför årsmöte

Kära SSS:are,

Vi är just nu inne i en väldigt osäker tid där det är oklart om vi kommer att kunna genomföra årsmötet 2020 som stadgarna föreskriver. Enligt stadgarna ska årsmöte hållas under mars, april eller maj månad. Styrelsen har därför fattat ett beslut om att planera för att årsmötet hålls utomhus tisdagen den 26 maj klockan 19:00 på Rastaholms varvsplan.

Årsmötet hålls endast om det går att genomföra på ett säkert sätt. Styrelsen kommer att följa myndigheternas rekommendationer och även tillämpa försiktighetsprincipen. Styrelsen kommer också att undersöka om det går att genomföra ett digitalt årsmöte som alternativ till att träffas fysiskt.

För styrelsen
Lars Nordfeldt, ordförande

Medlemsinformation inför sjösättning med anledning av coronaviruset

Vi på SSS håller oss uppdaterade och följer kontinuerligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hanteringen av Coronaviruset. Vi planerar att genomföra årets sjösättning som vanligt men vi har dock förståelse för att vissa kommer ha svårt att närvara personligen i år.

Förberedelser inför sjösättning 2020

Huvudregeln för alla är att du ska närvara vid sjösättningen av din egen båt och köra ut den till din bryggplats. Om du inte har möjlighet till det ska du hitta en ersättare som kan närvara och transportera båten. Om du inte själv har möjlighet att närvara, på grund av sjukdom och/eller karantän, och inte lyckats hitta en ersättare så ska du kontakta kansliet så snabbt som möjligt för ett kostnadsförslag för att låta vår sjösättningspersonal sjösätta och bogsera ut båten till din bryggplats.

Med tanke på den osäkerhet som råder vad gäller smittospridningen och vilka som kommer drabbas önskar vi nu att samtliga medlemmar som ska sjösätta på våra varv redan nu förbereder sina båtar för sjösättning enligt nedanstående checklista i händelse av senare sjukdom/karantän. För att säkerställa att sjösättningsschemat med allas tilldelade sjösättningstider går att hålla så måste vi alla alltså hjälpas åt så mycket som möjligt – i god tid!

  • Förbered din egen båt så tidigt som möjligt genom att ta av presenning och täckställning;
  • Gör båten sjösättningsduglig genom att stänga skrovgenomföringar, förbereda förtöjningstampar och fendrar;
  • Märk båten med ditt bryggplatsnummer – på detta sätt kommer vår sjösättningspersonal att kunna bogsera båten till rätt bryggplats.

Är det så att ni behöver avsluta ofärdiga arbeten på båten (t.ex. bottenmålning etc.) kan den lyftas upp igen när sjösättningen för samtliga båtar är klar mot en kostnad på 1500 kr.

Om din båt vid sjösättningstillfället står kvar på varvsplan utan att ha förberetts inför sjösättning och utan att du kontaktat kansliet så kommer båten att flyttas till ett annat ställe på varvsplan utan att hänsyn tas till täckställning samt till en dubblerad flyttavgift. Se därför till att i god tid ha förberett din båt för sjösättning. Hjälp också gärna din granne om denne inte hunnit täcka av sin båt.

Håll er uppdaterade på vår hemsida och vår Facebook-sida där vi lägger upp ny information vid behov. Har ni frågor kring detta är ni välkomna att höra av er till kansliet på 08-653 03 55.

Hälsningar Fredrik Nyberg, kanslichef

Navigationskurser för medlemmar

I samarbete med Navigationsakademien arrangerar Stockholms Segelsällskap utbildningarna Förarbevis Kustskeppare för klubbens medlemmar med familjer. Minimiålder är 12 år för förarintyg och 15 år för kustskepparen.

Förarintyget är ett intyg som visar att innehavaren har teoretiska kunskaper att framföra en fritidsbåt inomskärs och i kustnära vatten. På kursen lär du dig bl.a. praktiskt sjökortsarbete och metoder för navigering, sjövägsregler, lanternor, sjöräddning, sjömanskap, miljö, väder, säkerhet och sjukvård.

Kustskepparintyget är en påbyggnad på förarintyget som ger dig teoretiska kunskaper för färder utomskärs, samt i mörker och dimma. Det ger dig också behörighet att föra fritidsfartyg större än 12 x 4 meter. Förarbevis samt viss båtpraktik är också ett krav för att få skriva prov för kustskeppare.

Vi följer Nämnden för Båtlivsutbildnings (NfB) krav, läs mer på deras hemsida här.

Planerade kurstillfällen

Förarintyg: 28-29 mars Kurstillfället flyttat
Tid: 09:30-17:00
Lokal: Klubbhuset i Västerbrohamnen
Pris: 1.450 kr exkl. studiematerial (ord. pris 1.790 kr)

Kustskepparintyg: 2-3 maj Kurstillfället flyttat
Tid: 09:30-17:00
Lokal: Klubbhuset i Västerbrohamnen
Pris: 1.450 kr exkl. studiematerial (ord. pris 1.990 kr)

Övrig information

Studiematerial: Boken Navigation och Sjömanskap (Ekblad/Wallin), övningssjökort för Förarintyg, passare, transportör och linjal kan köpas till för 590 kr och levereras till kursen. Det går utmärkt att köpa delar av detta under kursen. Till Kustskepparen tillkommer Övningsbok samt övningssjökort för Kustskeppare för 240 kr.

Prov: Efter genomförd kurs ordnar vi prov (ca. 10-14 dagar efter kursslut) med en förhörsförättare från NfB. En provavgift på 550 kr (500 för provet och 50 kr för intygsbok) tillkommer och betalas direkt till provförättaren vid provtillfället.

Anmälan: Skicka din anmälan till kundtjanst@navigationsakademien.com. Ange vilken kurs du är intresserad av (eller båda) samt namn, telefonnummer och e-postadress. Ange också hur många platser som önskas.

Välkommen!

Hälsar Anders Rude på Navigationsakademien och SSS

SSS fyller 125 år!

Save the date

SSS fyller 125 år i år och det ska vi fira!

SSS medlemmar och vänner med familj är varmt välkomna till Kastellholmen den 22 augusti klockan 17:00. Mer information hittar du här.

/Hälsningar 125-årsutskottet och klubbmästeriet

Sommar, sol och segling – äntligen 2020!

Äntligen är 2020 här! Våren och sommaren närmar sig med stormsteg och vi drar igång vårens kurser i segling för juniorer och vuxna vecka 17 och håller på till vecka 23. Våra seglarläger på Rastaholm startar i juni med sista lägret i augusti. Anmäl er här, hoppas ni är lika taggade som vi!

I vår har vi träningar i följande jolleklasser:

⛵️ Optimist/tvåkrona nybörjare (för juniorer)
☀️ Tvåkrona fortsättning (för juniorer)
⛵️ C55 nybörjare (för juniorer och vuxna)
☀️ C55 fortsättare (för juniorer och vuxna)
⛵️ C55 kappseglare (för juniorer och vuxna)
☀️ Laser kappseglare (för juniorer)
⛵️ Laser kappseglare (för vuxna)
☀️ Helgkurs nybörjare (för juniorer och vuxna)

I sommar har vi seglarläger följande datum:

☀️ Dagläger nybörjare: 10-12 juni (fåtal platser)
⛵️ Nybörjarläger: 11-17 juni Fullt!
☀️ Nybörjarläger: 22-28 juni (fåtal platser)
⛵️ Fortsättningsläger: 19-25 juli (fåtal platser)
☀️ Fortsättnings-/kappseglingsläger: 27 juli-2 augusti

Nu drömmer vi oss bort till sol, sommar och segling.. /Hälsningar Seglingssektionen och Juniorkommittén ☀️

Välkomna till SSS julbord!

Välkomna till årets julfest med SSS lördagen den 7/12 och platsen är som vanligt på anrika Rastaholms Värdshus. Det blir traditionsenligt julbord, snapsvisor, lotterier med fina priser, ev långdans för den som känner för det och ni håller igång med oss i klubbkommittén under kvällen. Även i år finns vårt fina lotteri!

Osa: senast den 1 december genom att OSA till klubbmasteri@stockholmssegelsallskap.se. Ange vilka som kommer och om ni vill åka buss. Sätt in pengarna i förväg på BG 401-4254.
Pris: 440 kronor per person, ungdomar upp till 17 år 240 kronor per person, barn under 10 år äter gratis. Dryck tillkommer.

Kvällen ser ut såhär:

Klockan 19:00 startar glöggmingel, och vi tar oss tid att starta upp i lugn och ro – borden angör vi ungefär klockan 19:45 efter klockringningen. Julbordet intas därefter med julglädje! Sånganförare utses gemensamt, eller blir det kanske en per bord? Lotteriet är igång under denna stund, och vi kommer att ha skinklotteri, julostlotteri, godislotteri… Ni hittar lotteriförsäljarna med tomtemössor!

Hur du tar dig dit och hem:

Du tar dig till Rastaholm för egen maskin, eller med abonnerad buss som avgår från Ragnar Östbergs plan klockan 17:45 (vid Stockholms stadshus), och stannar därefter vid Brommaplan, Tappström, Träkvista. Ange i OSA om ni vill åka med bussen, och har ni andra önskemål om var ni vill hoppa på, ring eller sms:a Per på 070-829 97 23.

När kvällen är slut avgår buss klockan 23:30 förbi Brommaplan mot slutstation Odenplan, avstigning längs vägen efter önskemål.

Lotteri

Vill du köpa lotter så kostar de 25 kr styck, eller fem stycken för 100 kr. Vi tar Swish eller kontanter.

Varmt välkomna hälsar Klubbmästeriet!